Monday, November 02, 2009

JOHANN GOTTFRIED HERDER






ESTÀTUA DE J.G. HERDER, a WEIMAR
(1744-1803)
_________________________________


Els homes amb facultats transcendents, els grans homes, són honorats mitjançant monuments i es bateja amb els seus noms, carrers, viles, places.....

Als inicis de l'any 1850, a Weimar, hom s'ocupava de designar el moment i la manera més escaient per inaugurar l'estàtua de Johann Gottfried Herder, que havia estat feta per l'escultor Schaller (de Munich) i s'havia de col.locar aviat.
El Comitè que ho havía de decidir, havia fixat la data per al 25 d'agost, aniversari del naixement de Herder.

Les estàtues, generalment, eren encarregades un cop mort el geni, el gran home.

Aquesta cricumstància facilitava la labor de l'artista escultor, per bé que en un altre sentit la feia cantelluda, difícil.
Si l'escultor és sensible a les exigències d'una semblança material escrupulosa, en sortirà alguna cosa.
Si, d'altra banda, reflecteix els trets anímics dels grans homes, n'exalta la seva ànima, enlairada, misteriosa i concentrada.... el resultat artístic de l'escultura, en serà un altre.
Li cal construir línea rera línea, damunt la màscara d'un cadàver o bé sobre d'un retrat mut, la vida i l'expressió del geni.
L'artista escultor haurà de trobar els secrets del geni, ressaltar-los, fer-los reviure.
Caldrà que estudiï els significat de cada arruga, que posi al descobert tot allò que hi ha darrera els vels de la seva personalitat.

Això explica el perquè l'escultor ha de ser també poeta per tal d'escatir la poesia sota la prosa de l'existència.
I sovint també haurà de reconèixer la prosa d'entre un munt de poesies.
Haurà de comprendre quina fou la inspiració que va generar l'obra del gran home, que no ha estat altra cosa que l'obra de la seva voluntat. Haurà d'esporgar els mots les conveniències.
El temps, els esdeveniments i l'impuls natural són altres factors a tenir en compte.

Tot contemplant l'estàtua de Herder, que a Weimar està quasi arrambada a la catedral on Herder pregava normalment, és impossible de no valorar el mèrit de l'escultor que maldà per arrabassar a la mort allò que s'havia endut.

Schaller, escultor de Munic, autor de l'estàtua de Herder, dóna unes proporcions que imposen a les figures que ennobleixen les mes altes qualitats de l'ànima.

Aquesta estàtua de Herder és remarcable per la finor de la seva concepciò.
Denota també el coneixement perfecte i l'apreciació espìritual d'aquest gran home que fou Herder tal com els seus escrits ens deixen entendre.
El front sense arrugues.
El somriure benigne, pacífic.
La serenitat dolça.
L'esguard intel.ligent....
Toit plegat i més encara, aquests trets de l'ànima han donat a Herder la noblesa gran, manifestada en l'expressió de bonhomia de la seva cara.

Herder a la mà dreta hi té un rotlle, dins el qual hi havia escrit la divisa que havia adoptat en vida: "Intel.ligència. Amor. Vida."
Aquesta mà no és només d'una gran bellesa i d'una estranya perfecció, sinó que també el seu moviment és ple d'una fermesa i d'una energia que harmonitzen amb la resta de l'obra.
Imprimeix a tot el conjunt l'actitud i la dignitat que havien caracteritzat a l'apòstol de la Humanitat que li reté un culte tan sincer i tan fervorós.

En la inclinació del cap, els plec de la faç, l'expressió dels ulls... hom hi reconeix desseguida aquesta sensibilitat pregona continuament manifestada, que donà a Herder, després d'una investigació pacient, les diverses expressions que pren la sensi bilitat natural, dins la quequesa de la poesia popular de les nacions.

Schaller sabé reproduir hàbilment, en la impressió que dóna la seva formosa estàtua, allò que havia de llegar als seus auditors i que somou l'ànima dels seus lectors: el Poeta i Filòsof JOHANN GOTTFRIED HERDER.

A Herder li devem els grans pensament que li sortien del cor i que van influir poderosament i generosa els esperits: els dirigí.

Omplí Alemanya de poemes engrescadors, curulls d'una gràcia pueril, idíl.lica, plena d'aspiracions virtuoses i de dolces il.lusions.
Ja que qui coneixia tan íntimament les nostres inclinacions, semblava voler ignorar com predominen en l'ànima humana les més enèrgiques i les més esquerpes passions.

Al pedestal de l'Estàtua de HERDER a Weimar, d'un marbre verdós, entre altres mots sobre el seu naixement el 25 d'agost de 1744 i la seva mort el 18 de desembre de 1803, hi ha una inscripció que diu:
"Von Deutschen aller Lande" que vol dir: "Erigit pels alemanys de totes les contrades".

Aquesta inscripció fa esment a les aportacions econòmiques, nombroses i considerables que van fer els alemanys establerts a França, a Anglaterra i especialment els d'Amèrica.
La subscripció fou oberta, amb aquesta finalitat, el 1844.
Provocà, d'entrada, l'adhesió de les lògies francmaçòniques de Darmstasdt i de Weimar, en ocasió de la celebració del centenari del naixement d'un del primers filòsofs de "l'Humanisme" .

L'emplaçament de l'Estàtua de HERDER quasi tocant a la catedral, només va ser acceptat després de vèncer vives rpotestes.
No cal estendre's a considerar el grau d'ortodòxia dogmàtica de la qual havia fet prova el pensador.
Herder considerave el cristianisme com la mes dolça de les creences.
Admirava l'església catòlica i romana com el govern més fort que hi havia a la seva època.
Això ens permet afirmar que Herder era més catòlic que cristià.

Ara s'entén perquè s'escollí l'indret frec a frec de la catedral per erigir-li el monument a Herder, on hi complí les funcions eclesiàstiques durant tants anys.






========================================



Extret del llibre escrit pel músic FRANZ LIST :
" COMENTARI CRÍTIC SOBRE LOHENGRIN, de WAGNER "
















..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home