Thursday, April 19, 2012

AGUSTÍ D'HIPONA, Teòleg i Filòsof









FOTOS :

1.- Oval Blanc/negre d'Agustí d'Hipona

2.- Representació més antiga (S.VI) de
Sant Agustí a S.Giovanni in Laterano.

3.- Taula de Simone Martini, ca.1325 a
Cambridge, Fitzwilliam Museum.

4.- Conversió d'Agustí s'Hipona, segons
Gozzoli, Segle XV.

5.- Quadre de St.Agustí, per Phillippe de
Champaigne 1645-50 (Los Angeles County Museum)

______________________________________________








AGUSTÍ D'HIPONA

***************


Doctor de l'Església (1295, proclamat per Bonifaci VIII), Doctor de Gràcia, Pare Llatí de l'Església, confessor, bisbe
Nom secular Aureli Agustí (Aurelius Augustinus)
Naixement 13 de novembre de 354
Tagaste (Numídia, avui Souk Ahras, Algèria)
Defunció 28 d'agost de 430
Hipona (Numídia, avui Annaba, Algèria)
Enterrat a San Pietro in Ciel d'Oro a Pavia (Itàlia)

Venerat en:
Església Catòlica Romana,
Església Ortodoxa,
Ortodòxia Oriental,
Església Anglicana,
Luteranisme

Canonització:
antiga.

Lloc de pelegrinatge:
Pavia (Tomba) Hipona (on va néixer)

Festivitat 28 d'agost, a Esglésies Occidentals
" 15 de juny, a les esglésies Orientals

Fets destacables:
Teòleg i Filòsof, un dels més influents de la filosofia medieval.

Iconografia: robes de bisbe; nen, petxina; colom; ploma i llibre, escrivint; maqueta d'església a la mà; cor ferit o en flames.

Patronatge dels:
Professors universitaris;
Orde de Sant Agustí;
Teòlegs;
A Barcelona: Blanquers i Cervesers
De Felànitx i Avilés
----------------------------------



Aureli Agustí (Aurelius Augustinus), més conegut com
Agustí d'Hipona o Sant Agustí, 354-430, és una de les
figures més importants en el desenvolupament del
cristianisme, considerat de fet com un dels Pares de
l'Església.

La seva influència posterior és enorme, i ultrapassa
l'àmbit de la Teologia.

Se'l considera un dels Pensadors fonamentals
de la Història Occidental.

____________________________________________________




AGUSTÍ d'HIPONA va néixer el 354 a Tagaste (Numídia), actualment Souk Ahras, part d'Algèria. Així doncs, era d'ascendència berber.

La seva mare, santa Mònica, era una cristiana devota, i el seu pare, Patrici -mort vers el 424-, era pagà.

A l'edat d'onze anys, fou enviat a una escola a Madaura, una petita ciutat numídia a unes 19 milles de Tagaste.
Allí fou familiaritzat amb l'educació clàssica llatina -Retòrica, Literatura, etc.-, així com amb les creences paganes i les seves pràctiques.

L'any 369 i el 370, es va quedar a casa.
Durant aquest període va llegir l'Hortensius, un diàleg de Ciceró, que el marcà profundament i li despertà l'interès per la filosofia.

Més endavant, Agustí consideraria a Ciceró com una autoritat contra les fal·làcies acadèmiques.

Als disset anys, gràcies a la generositat d'un conciutadà, Romanius, va poder marxar a Cartago, per prosseguir amb la seva educació en Retòrica.
Allí queda impressionat per la retòrica i les creences del maniqueisme, de manera que s'hi adhereix, per desgrat de la seva mare, profundament cristiana.

En la seva joventut, Agustí viu una vida hedonista, i a Cartago, estableix una relació amb una dona jove, Floria Aemilia, que seria la seva concubina durant més de quinze anys.
En aquest període, tenen un fill, Adeodat (Adeodatus).

Durant el 373 i 374, Agustí ensenya gramàtica a Tagaste.
L'any següent, es trasllada a Cartago per dirigir una escola de retòrica, i s'hi quedaria durant nou anys.

Molestat pel comportament dels estudiants de Cartago, el 383 es trasllada a Roma per establir-hi una escola, perquè hi practiquessin els millors i més brillants rètors.

Tanmateix, el deceberen les escoles romanes, que considerà apàtiques.
Quan arribà el moment de pagar els seus honoraris, els estudiants marxaren.
Els amics maniqueus el presentaren al Prefecte de la ciutat de Roma, Quint Aureli Simmac, a qui se li havia demanat de recomanar un professor de retòrica per a la cort imperial de Milà.

Agustí aconsegueix la feina i es trasllada a Milà. En aquesta època, abandona la doctrina maniqueista, en part a causa de la decepció que s'endugué en conèixer un dels teòlegs més importants del moviment, i abraça l'escepticisme acadèmic, lligat al moviment de la Nova Acadèmia.

A Milà, la seva mare el pressiona per convertir-se.
Els seus estudis en neoplatonisme l'estaven portant en aquesta direcció, així com el consell del seu amic Simplicianus. Tanmateix, qui influïa més sobre Agustí era el bisbe de Milà, Ambròs, mestre de retòrica com Agustí, però amb més edat i més experiència.

L'estiu de l'any 386, després de llegir sobre la vida de Sant Antoni Abat, que l'inspirà molt, Agustí va tenir una profunda crisi personal i va decidir convertir-se al cristianisme, abandonar la seva feina de rètor i la posició de professor a Milà, abandonar qualsevol idea de matrimoni, i dedicar-se exclusivament a servir a Déu, respectant el celibat.

Un punt clau en la seva conversió va ser el fet de sentir la veu d'un nen al seu jardí de Milà que li cantà tolle, lege (aixeca't i llegeix).
Va agafar el text més proper a ell, que era l'Epístola als romans de Sant Pau, i la va obrir aleatòriament a 13:13-14, on es diu:
"Com escau a ple dia, comportem-nos dignament, sense orgies ni borratxeres, sense luxúries ni disbauxes, sense baralles ni enveges.
Revestiu-vos de Jesucrist, el Senyor, i no us preocupeu de satisfer els desigs terrenals."

Agustí detallaria aquesta conversió a les Confessions, que esdevindrien un clàssic no només de teologia cristiana, sinó fins i tot en la història de la literatura universal.

Ambrosi va batejar Agustí, juntament amb el seu fill, Adeodat, en la Vigília Pasqual l'any 387, a Milà, i poc després va retornar cap a Àfrica.
En el viatge de retorn, la seva mare va morir, i el seu fill després també.
Agustí va quedar-se sol, sense família.

En arribar a Àfrica va vendre tot el seu patrimoni i va donar els diners als pobres. L'únic que va conservar va ser la casa de la seva família, que va convertir en un centre monàstic per a ell i un grup d'amics.

L'any 391 va ser ordenat sacerdot a Hippo Regius (avui Annaba, a Algèria).

Va esdevenir un famós predicador; es conserven més de 350 sermons que es creu que són autèntics.
Va atacar especialment el maniqueisme, a què abans s'havia adherit.

L'any 396 va passar a ser bisbe coadjutor d'Hipona (assistent amb el dret a successió a la mort del bisbe), i fou bisbe poc després.

Mantindria el bisbat fins a la seva mort, el 430.

Agustí va treballar incansablement en intentar convèncer la gent d'Hipona, que constituïa un grup divers, tant en races com en religions, i convertir-los a la fe catòlica.
Va abandonar el monestir, però va continuar portant una vida monàstica a la residència episcopal.

Poc abans de la seva mort, l'Àfrica romana va ser envaïda pels vàndals, una tribu amb simpaties per l'arrianisme.
La primavera del 430, van arribar a la ciutat d'Hipona i la van assetjar.
Agustí va morir durant aquell setge.

La tradició diu que el cos d'Agustí va ser traslladat després a Pavia, on podria romandre-hi fins avui dia. No obstant això, una altre versió afirma que les seves restes van ser traslladades primer a Càller (Kalares).
A la Cripta de Sant'Agostino hi ha una antiga placa de pedra amb una inscripció que indica aquest fet (l'església, que era fora de les muralles, va ser enderrocada al segle XVI i traslladada a l'interior).

Des d'aquí, el 725, el cos va ser dut a PAVIA (Itàlia), ciutat on es troba la seva Tomba a "SAN PIETRO IN CIEL D'ORO".







====================================



OBRES :

El detall i comentaris de les seves obres, i altres pintures
d'Agustí d'Hipona, (o Sant Agustí), les posaré en una entrada
a continuació, per qüestió del considerable espai que mereixen.

Tant pel contingut de les seves obres com pels artistes que van
pintar els quadres que el representen.




==============================



























......

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home